Téma: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)
Určení: Subwoofer do auta
Datum realizace: Září 2005
Orientační cena: 1050Kč
Technická data: Uzavřená ozvučnice, (šxvxh) 30x34x32cm, Objem 16l, Příkon 250W, Impedance 4Ω, DTD 19mm
Autor: Michal
Další projekty: Reprosoustavy (TVM ARN-150-03/8 a Seas 25TN-S), Reprosoustavy (Seas G18RNX/P a 25TFFC), Centr (TVM ARN-116-60/4 a Visaton SC10N), Centr (Seas P17RE/XTVF), Subwoofer (Peerless 830500+830548 (XLS12+pasiv))
Úvod
Pod tíhou toho, co jsem shlédl tady na fóru, a v důsledku neustálých dotazů a připomínek svých známých typu: "proč tam tyjo nemáš sub, když tam máš zesilovač..." a "dyť ti to skoro vůbec nebasuje", rozhodl jsem se pro decentní podpoření nejnižších frekvencí ve svém voze, za předpokladu neporušení svých zásad a co nejnižší ceny. Cíl: jednoduchý - postavit skorosubwoofer za použití 4Ω reproduktoru, nejlépe 10", v co nejmenší UZAVŘENÉ ozvučnici.
Měnič
Zaujala mne nabídka na autohifi.cz, kde jeden z uživatelů nabízel použitý reproduktor Hertz HS 250. Série HS od Hertz se již nějaký ten pátek nevyrábí, ale v době nejvyššího lesku to byly jedny z nejpoužívanějších reproduktorů do autosubwooferů a zasloužili si to, zejména kvůli skvělému poměru výkon/cena. HS 250 je tedy 10" (258mm) subwooferový reproduktor s dvojitým magnetem, plechovým košem, celulózovou membránou a následujícími parametry:
Qms=4,35; Qes=0,37; Qts=0,341; fs=26,6 Hz; Mms=84,3 g; Cms=0,425 mm/N; Rms=3,24 kg/s
Dd=215 mm; Sd=363,05 cm^2; Vas=79,48 l; Re=2,52 Ohm; Bl=9,8 N/A; Rme=38,08 kg/s
SPL=87,95 dB/W/m; Hc=0 mm; Hg=0 mm; Xmax=0 mm; Pe=250 W; Le=1,87 mH
Ozvučnice
Pro použití v autě výrobce doporučuje 13l uzavřenou, nebo 25l bassreflexovou ozvučnici. Chtěl jsem uzavřenou a s ohledem na vlastní zkušenost se sérií HS v minulých letech rozhodl jsem se postavit uzavřenou cca 16l ozvučnici.
Měl jsem doma spoustu zbytků 19mm dřevotřísky, jasně tedy zvítězil tenhle materiál. Stanovil jsem si pevné rozměry, výšku (danou prostorem kufru) a šířku. Zkosená část je dána sklonem zadních opěradel, jako volný parametr tedy vyšla hloubka krychlové části. Výsledkem byla bednička s maximálními rozměry 30x34x32cm. Nařezané kusy dřevotřísky jsem opatřil malými hranolky v místech kontaktu desek a vyřízl otvor pro měnič. Posloužily jako zarážky během následujícího lepení desek k sobě a při zkusmém skládání (na tupo). Při použití dostatečného množství lepidla a řádném stažení svorkami je pevnost spoje téměř absolutní a také vzduchotěsnost je zaručena. Není tedy potřeba zevnitř silikonovat, nebo dodatečně zpevňovat spoje vruty.
Vzhledem k velikosti je box velmi pevný, ale přesto jsem zpevnil zadní stěnu žebrem a dno spolu s boky je též zpevněno U-žebrem. V budoucnu (až koupím koberec) box ještě počalouním, zatím je narychlo natřen na černo, také moc parády neudělá.
Měnič je opatřen vlastním těsněním na spodním okraji koše. Zatlačením na membránu jsem se přesvědčil, že vzduchotěsnost je dokonalá. Vnitřní tlumení jsem provedl precizním profesionálním způsobem za použití starých vlněných svetrů. Jako tlumení stojatých vln to u takovýchhle konstrukcí postrádá smysl a na snižování Qtc uzavřeného boxu, umístěného v kufru auta, by cokoliv jiného bylo přepych.
Pohon
O pohon subwooferu se stará můstek na dvou zadních kanálech autozesilovače Rodek R480i. (Dle údajů z měření a autohifi.cz by měl umět odevzdat kolem 270W do 4Ω při DF>200) přes subsonický filtr a LPF. Zbytek sestavy tvoří Autorádio Alpine 9851R, v předních dveřích jsou komponentní reproduktory HelixBlue62 (napojené na přední kanály R480i přes HPF) a v zadních dveřích repra z originálního ozvučení automobilu, živená přímo z rádia.
Zvuk
Co jsem čekal, to se taky stalo. Malá uzavřená ozvučnice s 10" si neklade cíle extrémních tlaků na subsonických frekvencích, vítr ve vlasech, či masáž zad. Znatelně se zlepšila pevnost a přesnost té oblasti basů, která je pro reprodukci hudby důležitá. Chtěl jsem hlavně ulevit reproduktorům ve dveřích, čehož jsem dosáhl. Nerad bych se pouštěl do spekulací ohledně frekvencí, přenášeného pásma a podobně, nevládnu meřícími pomůckami. Nicméně po celkovém sladění působí soustava vyrovnaně bez dominance basů. Rockové nahrávky získaly na dynamice, bicí a basová kytara je zřetelná, neslévá se do bučení, jak se tomu u některých autosubů stává. Popík a moderní tucárny zní taky dobře, bez "přetucání". Jsem spokojen dokonce i s náročnějími nahrávkami. Konstruktérům autohifi, kteří vědí co chtějí, mohu tuto koncepci s klidným svědomím doporučit.
PS: Opět jsem byl líný fotit během konstrukce, také tady u jen pár fotek finálního umístění v zavazadlovém prostoru Peugeotu 206SW. Vyrobil jsem dvojité dno, které kryje zesilovač a kabeláž před náhodnými pohledy a nenechavci a utápí část ozvučnice a brašnu s příslušenstvím.
Upgrade
Výměna měniče HS 250 za XXLS10
Krabici na subwoofer, kde byla předtím HS250 jsem dělal v době, kdy už jsem měl celkem jasno a chtěl "v budoucnu" použít XLS10 v autě. HS250 byla na rychlo sehnaná náhražka a vzhledem k tomu, že překvapivě dobrá, zůstalo u ní dlouho až do doby, než jsem definitivně dokončil svůj domácí sub s XLS12 a potvrdil si podezření, že jsem těm měničům propadl.
Vyměnit HS 250 za XXLS10 znamenalo pouze zvětšit díru po HS 250 o přibližně 1cm na průměru. Objem kolem 18l je lehce nad doporučovaným výrobcem, ale magnet taky něco zabere a oni tyhle objemy nejsou u uzavřené bedny zas tak kritické.
Výměna zesilovače
Rodek R480i (psáno 4x80W) jsem vyměnil za Audison LR605XR (psáno 4x50W+150W). Vyměnit zesilovač není nic neobvyklého, není co popisovat. Odpojíme, vyndáme starý, přiděláme nový, zapojíme.
Změna Rodek/Audison
Vzhledem k tomu, že Rodek měl stavitelný subsonic, tak i přes provoz téměř na doraz spodní frekvence byl po přechodu na Audison patrný nárůst na nejnižích frekvencích. Audison má subsonic pevný (můj typ bez nastavení, novější, co vím, nastavitelný podle tabulek záměnou odporů na DPS - tedy nikoliv potenciometrem). Došlo (i přes relativně nekvalitní přední reproduktory) k slyšitelnému zjemnění zvuku, hlavně výšek. Proti Audisonu je Rodek bumcink, nicméně dobrý zesilovač.
Změna HS 250/XXLS10
Těžké popsat. Pro mne změna propastná. HS 250 je prostě autosub. Proti XXLS byl jeho zvuk rozplyzlý a nekonkrétní, moc pumpoval, přestože si stojím za tím, že je to velmi dobrý autosub na to, za kolik se dá sehnat. XXLS10 ovšem hraje líp. Basy na první poslech zmizely. Tedy, ono je to tak, že přestaly obtěžovat, přestaly být prezentní a vřadily se do zvuku zbytku soustavy. Zvuk je pevnější, více se blíží zvuku profi stamperů a přestal být výběrový. To myslím tak, že je mu jedno, jaký hudební styl si člověk pustí. Metalové a rockové nahrávky působí pevně, spodek se neslévá v hučení, jak tomu občas bývá. Elektronická muzika paráda, takoví Chemical Brothers, Linkin Park jsou skutečně příjemný zážitek.
U spousty autosubů bývá nerozeznatelný rozdíl mezi bicími a basovkou. Šlo to v omezené míře pozorovat i s HS 250, XXLS10 je zase o krůček lepší. Prostě bicí jsou cítit v plicích a basovka po těle. Tak jak to má být.
Co se nějakého plánovaného upgradu týče jsem s basy v autě asi skončil a to jak po stránce zesilovače tak repra. Obojí si spolu zdá se dobře rozumí (byl to záměr) a necítím nedostatek basů ani přetěžování měniče. Výchylka je někdy nechutně velká, ale nepozoruji pumpování, vždy jde o kontrolované vibrace.