Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Projekty Autohifi » Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 22]

Téma: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Úvod
Pod tíhou toho, co jsem shlédl tady na fóru, a v důsledku neustálých dotazů a připomínek svých známých typu: "proč tam tyjo nemáš sub, když tam máš zesilovač..." a "dyť ti to skoro vůbec nebasuje", rozhodl jsem se pro decentní podpoření nejnižších frekvencí ve svém voze, za předpokladu neporušení svých zásad a co nejnižší ceny. Cíl: jednoduchý - postavit skorosubwoofer za použití 4Ω reproduktoru, nejlépe 10", v co nejmenší UZAVŘENÉ ozvučnici.

Měnič
Zaujala mne nabídka na autohifi.cz, kde jeden z uživatelů nabízel použitý reproduktor Hertz HS 250. Série HS od Hertz se již nějaký ten pátek nevyrábí, ale v době nejvyššího lesku to byly jedny z nejpoužívanějších reproduktorů do autosubwooferů a zasloužili si to, zejména kvůli skvělému poměru výkon/cena. HS 250 je tedy 10" (258mm) subwooferový reproduktor s dvojitým magnetem, plechovým košem, celulózovou membránou a následujícími parametry:

Qms=4,35; Qes=0,37; Qts=0,341; fs=26,6 Hz; Mms=84,3 g; Cms=0,425 mm/N; Rms=3,24 kg/s
Dd=215 mm; Sd=363,05 cm^2; Vas=79,48 l; Re=2,52 Ohm; Bl=9,8 N/A; Rme=38,08 kg/s
SPL=87,95 dB/W/m; Hc=0 mm; Hg=0 mm; Xmax=0 mm; Pe=250 W; Le=1,87 mH

Ozvučnice
Pro použití v autě výrobce doporučuje 13l uzavřenou, nebo 25l bassreflexovou ozvučnici. Chtěl jsem uzavřenou a s ohledem na vlastní zkušenost se sérií HS v minulých letech rozhodl jsem se postavit uzavřenou cca 16l ozvučnici.

Měl jsem doma spoustu zbytků 19mm dřevotřísky, jasně tedy zvítězil tenhle materiál. Stanovil jsem si pevné rozměry, výšku (danou prostorem kufru) a šířku. Zkosená část je dána sklonem zadních opěradel, jako volný parametr tedy vyšla hloubka krychlové části. Výsledkem byla bednička s maximálními rozměry 30x34x32cm. Nařezané kusy dřevotřísky jsem opatřil malými hranolky v místech kontaktu desek a vyřízl otvor pro měnič. Posloužily jako zarážky během následujícího lepení desek k sobě a při zkusmém skládání (na tupo). Při použití dostatečného množství lepidla a řádném stažení svorkami je pevnost spoje téměř absolutní a také vzduchotěsnost je zaručena. Není tedy potřeba zevnitř silikonovat, nebo dodatečně zpevňovat spoje vruty.

Vzhledem k velikosti je box velmi pevný, ale přesto jsem zpevnil zadní stěnu žebrem a dno spolu s boky je též zpevněno U-žebrem. V budoucnu (až koupím koberec) box ještě počalouním, zatím je narychlo natřen na černo, také moc parády neudělá.

Měnič je opatřen vlastním těsněním na spodním okraji koše. Zatlačením na membránu jsem se přesvědčil, že vzduchotěsnost je dokonalá. Vnitřní tlumení jsem provedl precizním profesionálním způsobem za použití starých vlněných svetrů. Jako tlumení stojatých vln to u takovýchhle konstrukcí postrádá smysl a na snižování Qtc uzavřeného boxu, umístěného v kufru auta, by cokoliv jiného bylo přepych.

Pohon
O pohon subwooferu se stará můstek na dvou zadních kanálech autozesilovače Rodek R480i. (Dle údajů z měření a autohifi.cz by měl umět odevzdat kolem 270W do 4Ω při DF>200) přes subsonický filtr a LPF. Zbytek sestavy tvoří Autorádio Alpine 9851R, v předních dveřích jsou komponentní reproduktory HelixBlue62 (napojené na přední kanály R480i přes HPF) a v zadních dveřích repra z originálního ozvučení automobilu, živená přímo z rádia.

Zvuk
Co jsem čekal, to se taky stalo. Malá uzavřená ozvučnice s 10" si neklade cíle extrémních tlaků na subsonických frekvencích, vítr ve vlasech, či masáž zad. Znatelně se zlepšila pevnost a přesnost té oblasti basů, která je pro reprodukci hudby důležitá. Chtěl jsem hlavně ulevit reproduktorům ve dveřích, čehož jsem dosáhl. Nerad bych se pouštěl do spekulací ohledně frekvencí, přenášeného pásma a podobně, nevládnu meřícími pomůckami. Nicméně po celkovém sladění působí soustava vyrovnaně bez dominance basů. Rockové nahrávky získaly na dynamice, bicí a basová kytara je zřetelná, neslévá se do bučení, jak se tomu u některých autosubů stává. Popík a moderní tucárny zní taky dobře, bez "přetucání". Jsem spokojen dokonce i s náročnějími nahrávkami. Konstruktérům autohifi, kteří vědí co chtějí, mohu tuto koncepci s klidným svědomím doporučit.

PS: Opět jsem byl líný fotit během konstrukce, také tady u jen pár fotek finálního umístění v zavazadlovém prostoru Peugeotu 206SW. Vyrobil jsem dvojité dno, které kryje zesilovač a kabeláž před náhodnými pohledy a nenechavci a utápí část ozvučnice a brašnu s příslušenstvím.


Upgrade
Výměna měniče HS 250 za XXLS10
Krabici na subwoofer, kde byla předtím HS250 jsem dělal v době, kdy už jsem měl celkem jasno a chtěl "v budoucnu" použít XLS10 v autě. HS250 byla na rychlo sehnaná náhražka a vzhledem k tomu, že překvapivě dobrá, zůstalo u ní dlouho až do doby, než jsem definitivně dokončil svůj domácí sub s XLS12 a potvrdil si podezření, že jsem těm měničům propadl.

Vyměnit HS 250 za XXLS10 znamenalo pouze zvětšit díru po HS 250 o přibližně 1cm na průměru. Objem kolem 18l je lehce nad doporučovaným výrobcem, ale magnet taky něco zabere a oni tyhle objemy nejsou u uzavřené bedny zas tak kritické.

Výměna zesilovače
Rodek R480i (psáno 4x80W) jsem vyměnil za Audison LR605XR (psáno 4x50W+150W). Vyměnit zesilovač není nic neobvyklého, není co popisovat. Odpojíme, vyndáme starý, přiděláme nový, zapojíme.

Změna Rodek/Audison
Vzhledem k tomu, že Rodek měl stavitelný subsonic, tak i přes provoz téměř na doraz spodní frekvence byl po přechodu na Audison patrný nárůst na nejnižích frekvencích. Audison má subsonic pevný (můj typ bez nastavení, novější, co vím, nastavitelný podle tabulek záměnou odporů na DPS - tedy nikoliv potenciometrem). Došlo (i přes relativně nekvalitní přední reproduktory) k slyšitelnému zjemnění zvuku, hlavně výšek. Proti Audisonu je Rodek bumcink, nicméně dobrý zesilovač.

Změna HS 250/XXLS10
Těžké popsat. Pro mne změna propastná. HS 250 je prostě autosub. Proti XXLS byl jeho zvuk rozplyzlý a nekonkrétní, moc pumpoval, přestože si stojím za tím, že je to velmi dobrý autosub na to, za kolik se dá sehnat. XXLS10 ovšem hraje líp. Basy na první poslech zmizely. Tedy, ono je to tak, že přestaly obtěžovat, přestaly být prezentní a vřadily se do zvuku zbytku soustavy. Zvuk je pevnější, více se blíží zvuku profi stamperů a přestal být výběrový. To myslím tak, že je mu jedno, jaký hudební styl si člověk pustí. Metalové a rockové nahrávky působí pevně, spodek se neslévá v hučení, jak tomu občas bývá. Elektronická muzika paráda, takoví Chemical Brothers, Linkin Park jsou skutečně příjemný zážitek.

U spousty autosubů bývá nerozeznatelný rozdíl mezi bicími a basovkou. Šlo to v omezené míře pozorovat i s HS 250, XXLS10 je zase o krůček lepší. Prostě bicí jsou cítit v plicích a basovka po těle. Tak jak to má být.

Co se nějakého plánovaného upgradu týče jsem s basy v autě asi skončil a to jak po stránce zesilovače tak repra. Obojí si spolu zdá se dobře rozumí (byl to záměr) a necítím nedostatek basů ani přetěžování měniče. Výchylka je někdy nechutně velká, ale nepozoruji pumpování, vždy jde o kontrolované vibrace.

http://s19.postimg.cc/kvl0id46n/michal2_01.jpg http://s19.postimg.cc/ot8a7rqzz/michal2_02.jpg http://s19.postimg.cc/498i6ehkf/michal2_03.jpg
http://s19.postimg.cc/6f2t0wl0v/michal2_04.jpg http://s19.postimg.cc/h36jzquzz/michal2_05.jpg http://s19.postimg.cc/40axgh4rz/michal2_06.jpg

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Mě se to moc libí, malý, účelný, roztomilý. smile
Membrána je papír, vrchlík plast/guma?

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Membrána je XLSácká klasika - je to nějaký kompozit papír, vlákna, je to snad 2mm tlusté a ze spodu občas zvrásněné, asi jako ten obří sínuslive, který se tu před časem objevil. Ten "ozdobný" vrchlík s pyčologem působí hodně plastově, ale kupodivu na poklep nepůsobí tvrdě, i když je. Co je neuvěřitelné je že membrána vydrží takový náklep. Když uvážíme miniaturitu té ozvučnice, tak změny tlaku uvnitř jsou obrovské (viz ten vzorec - 172db SPL smile smile ) - divím se, že se neurvou závěsy nebo kmitka i s nosičem. Rukou skoro nejde stlačit, jeden má strach, aby neudělal do membrány díru.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

krásny a malý subík. tiež neskôr budem robiť. takýto by bol ideálny, miesta moc nemám. chválim projekt, jednoznačne jednotka.

Web

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

cituji cos mi napsal a me se to libilo. ,,me projekty take nejsou zrovna k zahozeni"".to neni k zahozeni.opravdu ne.moc se mi to libi.je to spica.ZA:VYBORNE.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Pěkný subík, líbí wink Decentní ale jistě kvalitní...
Na kolik tě vyšel ten reprák?

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Nevím, šel z USA přes Gaminna. Bral jsem tam ještě neodymové SEASy a celkem to bylo přes 5k.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Tohle chválím, něco takovýho by mě do auta stačilo. Vydařenej projekt.

Web

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

ja bych mozna tu budku okobercoval ale jinak pekne smile

(upravil iMartin 15. 5. 2007 17:58)

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Pěkný, k dokonalosti tomu už chybí jen koberec.

Mimochodem, Michale, neříkals jednou že to eswéčko je tmavomodrý?

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

nene. dycky světlešedá.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

pěknejj subík smile takovej sympaticky malej smile

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Perfektně napsaný článek (projekt). Subwoofer se mi líbí, meniče hodnotit nebudu.
1

Web

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Jo, a omlouvám se za bordel v kufru, vezl jsem sekačku na trávu. smile

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Já bych řek, že XXLS by si zasloužil hezčí bedýnku s lepší povrchovkou, než tuhle po hertzovi. Až se jednou budeš nudit... udělat pořádnou kisničku se zapuštěním, ofrézovanými hranami v barvě a laku, to by pak bylo něco smile Do kufru na prd, ale do šoukáru nutnost smile

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Až se bude dělat to, na čem teď pracuješ ty, tak kufr asi půjde do světle šedé, včetně boxu, zadku sedaček a boků. Měnič bude zapuštěn o celou sílu 18DTD desky, tedy včetně celého závěsu, kvůli ochraně. smile No, bude ver. 3. smile

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Kostřit jedině na baterii. Pokud to jde. smile

Web

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Kostra na plech v kufru a pohoda absolutní ticho.

Upevnění je zapuštěním do dvojitého dna a vzepřením proti deklu zadních sedaček. Stačí tam narvat kus hadru, ale vymyslím to líp. Nicméně se ani nehne.

Signály jsou tuším to, cos napsal, prostě naprosto základní hifícké. Potřeboval jsem za alpinou L, takže tak. Nemyslím si, že by do auta, kde je hladina zvuku daleko daleko nad šumem, který můžou signálové kabely vnést. Nicméně podotýkám - ABSOLUTNÍ TICHO a nějaké absolutně neposlouchatelné zkreslení teky nevnímám. Naprosto souhlasím s tím, co říkal s oblibou dřív tuším tappaja: "To musí ject na zvonkovej drát." A pokud nejede, je chyba jinde a nepomůžou ani desetkrát stíněné kabely. (v autohifi se stíní "levné" kabely několikrát, pro upřesnění - stínění 2x obvykle znamená kroucenou tkaničku obalenou alobalem a 3x už je asi u skutečný koax)

Šroubky v příruby sou vobyčejný vruty, nevidím důvod dávat nic víc hájendového, vzhledem k tomu, že se to nebude nijak často vyndavat. Dělal jsem to tak vždycky a nějaké pevnější přidělání repra bych volil jenom v případě, že by si nějaký idiot nechal dát basák na plato magnetem nahoru - což bych asi odmítl úplně.

Nic aktivního nefiltruju, mám zapojené i zadní kanály ve dveřích na šeptandu. Ze předu je není skoro slyšet, ale fungují jako lokalizace zdroje zvuku, když někdo jede na zadních sedačkách. Často vozím vzadu děvčata (chlapi se tam nevejdou smile ), takže je mi blbý nechat jim jenom tlouct sub do hlavy beze zbytku pásma. Na zadek přijdou nějaké levné (ale podle mého ještě snesitelné) koaxy, třeba HB5 nebo něco podobného, když seženu jeté něco lepšího do litru, tak to. Předek bude letos na SEASu, pasivně. Audison má sice výhybku pro aktív, ale spíš jako 3p spodek/středovrch. Končí cca na 800hz, což je pro výšku s reoznancí 1200hz málo. smile smile A i tak, jsem prostě přiznivec pasivního řešení. Vím, aktív je technicky čistější a správnější, ale mám rád kompaktnost pasivního řešení, když má člověk aspoň trochu šajn, dá se tam udělat víc, než klasickým aktívem. Přihnout si filtr, vykompenzovat hrbíky a spol. To aktívem integrovaným v zesu neuděláš kdyby ses zbláznil (i když to můžeš zařadit do aktivního systému pasivními modulky) a nějaký hyperprocesor vozit nebudu. Dělám si hifi, které chci udělat a zapmenout, že existuje. Pouze ho zapínat a vypínat.

Ještě k instalaci: Proti všem pravidlům to mám všecko natahané středovým tunelem - jednou stranou silovinu a druhou stranou signál. A je ticho. smile A neměl jsem problém se žádným zesem ani rádiem. A to v ŽÁDNÉ INSTALACI, KTEROU JSEM DĚLAL. Pravda, že jsem to tam většinou tahal oddělenějš, akždopádně kostru jsem dával vždycky na plech v kufru. Hlavně, když je v pořádku kostra(sváry) a alternátor a baterka.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Nechtěl jsem bejt drsnej, jenom jsem to vypsal, tušil jsem kam míříš. smile O tom, že šroubky drží líp žádná, to je jasné.

Moje alpinka aktiv neumí. Má jenom standardních 6 výstupů, ze kterých používám momentálně 4 a sub dělím až v zesu.

Re: Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

O to nejde jestli to je krásné nebo ne,jde o to jestli to něco hraje.Když tak vidím ten minimální pracovní objem tak nevim nevim.
Taky jde o to,jestli ten reprák je kvalitní.Má takovy nějaký veigl na prachovce,na první pohled bych to nepoznal od ťamíků.

Příspěvky [1 až 20 z 22]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Projekty Autohifi » Michal (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£